maandag 16 januari 2012

Dag 84 De recepten-la


'Hebben wij een recepten-la dan?' vroeg mijn man nadat ik
hem vertelde welke la er nu echt aan moest gaan geloven.

En of; één die totaal ontspoort is zelfs.



Probeer hier maar eens het chocolademousse recept van Oma Lous
uit op te diepen. Op een moment dat je haast hebt, bijvoorbeeld.
Dat lukt gewoon niet.



Gelukkig heb ik deze stapel op vrijdagmiddag uit de la getrokken,
waarbij het me pijnlijk duidelijk werd dat dit een klusje ging worden
voor het gehele weekend.



Als een rode draad wandelde het thema recepten door
het weekend heen. Iedere keer deed ik een plukje.

Soms in de keuken...



...en soms op de bank.



Uiteindelijk is dit de stapel recepten die ik los laat. Vanuit allerlei verschillende overwegingen
overigens. Zo heb ik ontdekt dat ik zonder tapasrecepten kan leven. Die ene keer in tien jaar
dat ik tapas wil serveren kijk ik wel even op het web. Scheelt meteen zo'n twintig recepten.

Goed, ik heb de stapel gewogen (voor het dramatische effect) en het blijkt te gaan om ruim
2 kilo aan recepten die ik lekker over boord gooi. Hup weg ermee, ik overleef het vast wel.




De overgebleven stapel heb ik gesorteerd.
Waarna het in een map paste!!!
Voila, wat zullen we vanavond koken?



Het opruimen van de recepten-la was voor mij als het doorbladeren van een stapel oude agenda's.
Fases uit mijn leven kwamen langs, recepten die ik van oude vrienden heb gekregen, de eerste
recepten die ik ooit maakte...

Maar de grappigste vondst van vandaag vind ik dit recept; van een taart die ik eens at bij het cafeetje 'Tousaint' in de Bosboom Toussaint-straat in Amsterdam. Het was zo lekker dat het mevrouwtje in
de keuken me het recept op een bierviltje meegaf.

'Ja, logisch dat het lekker is', zei de moeder die vandaag haar spelende zoontje bij me op kwam
halen. 'Je krijgt er gratis een hartverzakking bij'. Ik keek nog eens aandachtig naar het fel-
begeerde recept en dacht 'verdikkeme, dat is ook zo'.

En zo kwam ook dit bierviltje op de stapel no-go's terecht.


5 opmerkingen:

  1. Ik volg je al een poosje, maar wil nu toch even reageren. Het is geweldig zoals je je huis aan et opruimen bent. Petje af. En nog iets: ik zit altijd vol bewondering en plezier naar de foto's van jouw huis te kijken. Het is zo lekker licht, zo ruim en zo mooi. Bijna sjiek. Ok, ik weet wel: er ligt een boel verborgen troep, maar dat doet er niks aan af voor mij. En het is toch gezellig ondanks de sjieke uitstraling. Nou ja, dat wilde ik je maar even zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En weer een laatje uit die onwijs mooie kast. En recepten, zo herkenbaar, ik knip ook altijd van alles uit om ze bijna nooit te maken. Wij hebben ooit bedacht dat er een map moest komen waar we alleen recepten in deden die we ook echt wel eens maken. Eens in de zoveel tijd haal ik er ook de dingen uit die we uiteindelijk toch nooit eten zodat het een beetje te behappen blijft. En net wat je zegt, de meeste recepten staan ook wel ergens op internet. Ook nog een idee (maar wel wat meer werk) is ergens online een kookboek te starten en daar je favoriete recepten ooit in op te slaan. Maar goed, dat betekent wel heel veel typewerk natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook bij mij hebben stapels recepten er aan moeten geloven, evenals de enorme stapel receptenkaartjes van Albert, die er erg lekker uitzien, maar die ik echt ooit ging make. En het geeft zoveel ruimte, in je huis en in je hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi hoi,
    ik heb net je blog ontdekt. En ik zeg Eureka!
    Mijn huis ik ook altijd zo'n rommeltje, terwijl het in mijn hoofd ook rustig is als mijn huis netjes is, dus ik heb besloten om mee te doen.
    De recepten heb ik toevallig laatst allemaal weg gedaan. Ken je pinterest? Dat is een online prikbord en daar heb ik een account aangemaakt speciaal voor alle recepten. Je kunt ze daar naar toe "pinnen" vanaf site's als de Allerhande, boodschappen e.d. Ik heb alle recepten die ik had bewaard opgezocht op internet en daar in verschillende categorieën in gezet. Als ik dan in mijn board het recept zoek, dan druk ik op de foto en word ik automatisch naar de site van bijv. de allerhande gestuurd. Ik vind het zelf echt een uitkomst en heb niet eens meer een laatje nodig!
    Misschien een tip? Als je een uitnodiging voor pinterest nodig hebt (je kunt je niet zomaar aanmelden) dan laat het me even weten, dan stuur ik je een uitnodiging en hoef je niet zo lang te wachten voor dat je geaccepteerd wordt!
    (ppfff, lang verhaal, hihi)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahaha, hartverzakking, dat is een goeie. Maar wat een verschil zeg.... Die mega papierhap... nu netjes gehalveerd en de rest in zo'n mooie groene map. Wat een ideale la heb je nu. Gewoon zorgen voor lege showtasjes in de map, zodat je direct bij het vinden van een nieuw recept het kan opbergen. Daarna per jaar misschien uitspitten zodat de map netjes "slank" blijft. Super gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langskwam!